|
Recepce díla Gustava Vigelanda v kontextu českého umění přelomu 19. a 20. století.
Havlíčková, Hana ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností norského sochaře Gustava Vigelanda a ohlasu jeho díla na české umělecké scéně na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Hledá možné paralely mezi tvorbou českých sochařů a Vigelandovým dílem, pozornost dále věnuje několika faktorům, které měly možný vliv na způsob, jakým byl tento norský umělec v našem prostředí přijat. Jedním z nich je i role časopisu Moderní revue, ve kterém byla publikována esej polského spisovatele Stanisława Przybyszewského Neznámý, první text uvádějící Vigelanda v Čechách. S Przybyszewského autorstvím se dále pojí esej o Edvardu Munchovi, taktéž zveřejněná v Moderní revue nedlouho po Neznámém, přičemž obě eseje jsou v této bakalářské práci srovnávány a podrobeny otázce, zda způsob jejich formulace nějak vysvětluje odlišné přijetí obou norských umělců v našem prostředí. Przybyszewského osobnost měla zcela zásadní význam pro představení Vigelanda i v jiných zemích Evropy - konkrétně srovnání polské sochařské scény přelomu století, kde byl ohlas Vigelanda zcela nesporný, s tou domácí se práce taktéž snaží nastínit. Klíčová slova Gustav Vigeland, Oslo, Moderní revue, Stanisław Przybyszewski, Sztuka, Edvard Munch, Auguste Rodin, symbolismus, dekadence, 19. století
|